cahaya fitrah cahaya fitrah: Insomnia

Saturday, May 19, 2012

Insomnia

 petikan dari wikipedia:
 Insomnia dicirikan dengan ketakupayaan bertidur dan atau ketidakupayaan bertidur selama tempoh yang munasabah. Penghidap insomnia biasanya merungut kerana tidak berupaya menutup mata atau "merehatkan minda" buat melebihi beberapa minit setiap kali. Insomnia biasanya diakibatkan oleh ketakutan, tekanan, kebimbangan, ubat, herba, kafein, kemurungan atau kekadangnya tanpa sebarang sebab yang ketara. Minda yang terlalu aktif serta sakit fizikal juga boleh mengakibatkannya. Mencari sebab yang mengakibatkan insomnia biasanya diperlukan untuk merawatnya. 
 MUNGKIN! aku pun tak tahu kenapa aku susah nak tidur. dulu biasa la jadi macam ni, tu pun sebab da terbiasa, gara-gara nak study. officially, kalau dulu nak study malam-malam aku akan tidur petang. that why la malam aku aktif sikit like owl. hee. (O_O) mata besar je,sibuk mengacau orang. tapi sekarang aku jarang tidur petang, tapi mata aku ni da lebih supersonic tahannya.  punca insomnia tak de langsung kowt dekat aku, kafein .. memang tak la aku minum. ermm jangan la jadi macam ni terus, susah aku bile da naik study balik. pagi-pagi jew akan jadi ni haaa kat kelas....
                                       
                                       
Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 budak comel:

 
Copyright © . All Right Reserved by fitrahjamil♥